KALİTE KONTROL

Herkese merhabalar. Yeni bir yazı dizisi ile karşınızdayım. Bu kez meslek hayatımda çalışmak istediğim alan olan Kalite Kontrol hakkında öğrendiklerimi sizlerle paylaşacağım. Şimdiden keyifli okumalar diliyorum 🙂

Kalite kavramı bir ürün yada hizmetin müşteri beklentilerini karşılayabilme yeteneğidir ve önceki yazımda(Kalite Nedir ve Kimler Tarafından Belirlenir?) söylediğim gibi kaliteyi müşteri belirler.

Kalite-Kontrol

Başka bir deyişle kalite önceden belirlenmiş olan standartlara göre tasarım ve üretim yapılmasıdır. Kontrol ise sonuçlarla hedeflerin karşılaştırılmasıdır. Hatta gerekli olduğunda gerekli önlemleri alma durumudur.Kontrol sistemleri 3 bölümden oluşur:

1-) Hedef

2-) Başarıyı ölçme aracı

3-) Ölçülen başarının karşılaştırılmasıdır.

Kalite kontrol; üretimi yapılan üründen alınacak örneklerin incelenerek beklentiyi karşılaması için neler yapılması gerektiğini araştıran ve bunları gerçekleştiren işlemlerin tamamıdır.

Başka bir deyişle ise üretim ve hizmet planlanırken, ulaşılmak istenilen kalite seviyesine uygunluğun izlenmesidir.

indir (1)

Kalite Kontrolün amacı beklenilen kalite standartlarının karşılanmasını kolaylaştırmak, bu kalite seviyesine ulaşılamayan durumlarda ise maliyeti minimize etmektir.

Kalite kontrol departmanı İstatistiksel Proses Kontrol (İPK) yöntemi ile üretim prosesini denetler. İPK ise istenilen kalite standartlarına uygunluğu maksimize etmek amacı ile bir araya getirilmiş yöntemlerin tamamına verilen isimdir. İstatistiksel metotlar kullanılarak yani veri toplayarak, toplanan verileri analiz etmek, yorumlamak ve son olarak çözümlemeyi kapsar. İPK’ de üretim prosesi sürekli gözlemlenmektedir. Gözlemlenen proseste ki sorunlar belirlenir ve çözümler geliştirilir. Çözümler uygulandıktan sonra proses yeniden izlenir ve yeni problemler aranır. Bu durum bir döngü oluşturur. Bu durum endüstri mühendisliğinin “her zaman daha iyi bir sonuç vardır” felsefesinin bir örneğidir. 🙂

Kalite ve kalite kontrol faaliyetleri zaman içerisinde sürekli bir gelişme göstermiştir. KK’nin zaman içindeki gelişimin şöyle sıralayabiliriz;

1700-1900 yılları arasında kalite kavramı ustanın el becerisi ile ilişkilendirilmekteydi. 1875 yılında Frederick Taylor, Bilimsel Yönetimin temellerini atar ve işin daha küçük parçalara ayrılarak yapılmasını ve bu sayede işin kolaylaşmasını sağlamıştır.

1900-193 yıllarında hepimizin yakından tanımak istediği ve benimde bir sonraki yazımda hayatını ve çalışmalarını anlatmak istediğim büyük usta Henry Ford, ilk montaj hattı projesini uyguluyor. Bu üretimde kalite kontrol kendi kendine kontrol ile sağlanıyor.

1924 ‘te Shewrat ve Bell kontrol şemalarını tanıtıyor ve bizler hala o zaman temelleri atılan kontrol şemalarını kullanmaktayız.

1940 yılında ABD savaş departmanı proses verilerini daha kolay analiz etmek amacıyla kontrol şemalarını kullanma kılavuzu yayınlıyor. Yıllar geçtikçe diyagramlar ve şemalar hakkındaki bilgiler artıyor ve 1951’de Feiganbaum ilk kitabını yayınladı.(Kitabı Toplam Kalite Kontrol)

kalitenin-onculeri-20-638

1951 yılında Deming ödülü ortaya çıkıyor ve bu ödül kalite metodolujusinde önemli başarılar elde eden kişi ve kurumlara veriliyor.Bu ödülün Deming ödülü olmasının sebebi yönetime istatistiksel kalite kontrol çalışmalarını dahil etmiş olmasıdır. Demingîn kaliteye bakışını ve katkılarını bir sonraki yazımda anlatacağım. Şimdilik bu kadar,kendinize iyi bakın:)

2 Yorum

  1. Çağla dedi ki:

    Merhaba kalite kontrol le ilgili bi sorum var sorabilirmiyim

    Beğen

Yorum bırakın